Magonc orchideák

A magonc orchideák azok a fiatal még virágzóképtelen növények melyek ivaros szaporítás által magból fejlődtek ki. Mesterségesen kicsit körülményesebb a magvetés, fontos, hogy meglegyenek hozzá a megfelelő eszközök és, hogy a sterilitást végig megtartsuk. A folymat öszetetsége és a tapasztalat hiánya miatt nem is a magvetésről írnék, hanem, hogy mit csináljunk akkor, ha már abban a fázisban vannak a növényeink amikor kivehetők a steril körülmények közül.

Míg az üvegben vannak semmit nem kell velük csnálni csak fényes helyen tartani őket.

Magoncok kiültetése a steril kürülmények közül
Először azt kell megállapítani, hogy kiültethetőek-e már a kis növények az üvegből. Ha a növénynek már van több, nagyobb, erősebb gyökere akkor kiültethetőek, de amíg nem fogyott el a táptalaj és még elférnek a magoncok, addig maradhatnak az üvegben. Ha a táptalajból már alig van, akkor feltétlen vegyük ki a növényeket, mert ha nem kapják meg az elegendő szükségleteiket, akkor elpusztulhat az összes magonc. Ha még nem fogyott el a tápanyag de már nincs elég helyük a növényeknek akkor is ajálott kivenni őket.

A nyár folyamán kiülttem négy kis Rhynchostylis gigantea magoncot amik In Vitro körülmények között voltak nevelve. Magvetésből származnak. (Az üveg Bankogból származik) Pár képpel bemutatnám a kiszedésük folyamatát:




1. Ha kicsi lenne az üveg nyílása, és a magoncok meg már nagyobbak, akkor szét kell törnünk az üveget, hogy ki tudjuk szedni őket. Én is széttörtem, de ügyelni kell arra, hogy ne sérüljenek a növények. Ha az üveg nyílása nagyobobb és kiférnek a magoncok akkor nem szükséges, hogy összetörjük az üveget.




2. Szedjük ki a növényeket az üvegből és ami táptalaj ráragadt a gyökerekre,és a levelekre azokat óvatosan távolítsuk el, akár vízzel le is moshatjuk őket, de ne folyóvíz alatt, hanem egy kisebb tálba vagy lavórba rakjunk vizet és abban hajtsuk végre a folyamatot.




3. Ültessük be a növényeket a méretüknek megfelelő cserépbe, vagy kössük fel őket blokkra. Közegnek használhatunk apró fenyőkrget, kókuszrostot és sphagnummohát. Általában én a kis növényeket 60% sphagnum mohába  és 40% apró vörösfenyőkéregbe ültetem.





4. Ha elültettük a növényeinket, akkor öntözzük meg gombaölős vízzel megelőzés szempontjából.

Magoncok elhelyezése/gondozásuk 
A kiültetéstől számított egy évig, még fokozottan figyeljünk rájuk és biztosítsuk a könnyű növekedéshez szükséges körülményeket. Amikor kiültettem őket akkor 3 hónapig egy sima akváriumban voltak, fényes helyen. Minden reggel megkapták a napi párásítást és hetente egyszer kis tápot is kaptak (a gyári előírásnál jóval hígabb tápot kaptak) . Az akvárium tetejét folpkakkal fedtem le, hogy a pára bentmaradjon, majd este 5-6 óra körül ez lekerült, hogy sötétedés elött kicsit száradjanak, csak a reggeli párásítás uán raktam vissza.
Nemrég átraktam őket egy üvegvitrinbe. Mivel kevesebb fény jut be hozzájuk,mint elötte, ezért  lila LED-es növénylámpát helyeztem el fölöttük. Egy kis ventillátor is be van szerelve. A páramérő éjszaka 60-70%-ot mutat, napközben meg 70-80%. Néha le szoktam kapcsolni a ventillátort, mert nagyon gyorsan kiszáradnak a növények. Reggel szoktam párásítani kézi permetetővel, épp, hogy csak a közegük felszíne nedves legyen. A magas légnedvesség, a megfelelő fény és az időnkénti tápozás nállam teljesen elegendő a kis növények gyors fejlődéséhez.

Szerintem egyáltalán nem nehéz a tartásuk, csak oda kell figyelni. Szerintem megéri kipróbálni, hogy milyen az, hogyha mi neveljük az orchideánkat majdnem kezdettől fogva. Összeszedtem pér érvet a magoncokról:

Hátrány
- sok időt kell várnunk míg virágzóképes lesz (fajtól függ, de pl. a Phalaenopsisok gyorsan fejlődnek)
- eleinte több odafigyelést igényelnek

Előny
- olcsóbbak mint a nagy kifejlett növények
- eleinte kisebbek jól el tudjuk őket helyezni
- majdnem kezdettől fogva mi neveljük
- ha még megvan abban a korban amikor az üvegben van és mi szedjük ki akkor azok a növények 0% ban fertőznek meg más növényt (mivel steril körülmények között vannak az üvegben)

Gaál Botond

Megjegyzések