Szobában tartott orchideák

Az orchideákat az ősz eljöttével gondolom már mindenki bevitte a házba, lakásba (üvegházba), mivel a nagyon csapadékos időjárás és az alacsony hőmérséklet nem tesz jót a trópusi növényeknek. A rengeteg eső előtt két hete elhelyeztem én is az orchideáim bent. Próbálkozom még a legjobb tartási módokkal, mindig kitalálok valami újat párásításra, locsolásra. Ezek a technikák lehet, hogy nem a legjobbak még, de folyamatosan próbálok fejlődni.

Akinek van rá lehetősége érdemes megnéznie, hogy milyen tájolású szobában tartja a növényeit, ez a fény szempontjából fontos, mivel a téli órákban nem sok ideig süt a nap. Érdemesebb egy fényesebb szobába rakni, hogy amíg éri őket a fény érje rendesen, főleg akinek van a gyűjteményében pár tillandsia is, mert ők aztán szeretik a sok napot. Én csak egy keleti fekvésű szobában tudom elhelyezni a növényeim,  és itt is jól érzik magukat, szóval nem lehet nagy gond aki csak kevésbé fényes helyen tudja elhelyezni a növényeit, de azért törekedjünk a számukra legjobb helyre. Ezekre is vannak technikák, hogy lehet pótolni a növény számára a fényt.




Amikor elhelyezem a növényeimet egyesével azt is végiggondolom,  hogy a szobán belül is melyiknek van több és kevesebb fényigénye. Pl.: az Ékszerorchidea (Ludisia discolor) tapasztalataim szerint inkább az árnyasabb helyet szereti, ezért őt hátrébb raktam, így helyet adva a Cattleyáknak, Vandáknak... Akinek többféle növényre kiterjed a gyűjteménye annak azok igényét is figyelembe kell venni. Nekem vannak broméliáim, páfrányaim és tillandsiáim az orchideák mellet. A tillandsiákat nem itt tartom, de az összes többit igen. Fény szempontjából az orchideákat helyezem előre majd a broméliák és a páfrányok jönnek.

Ha már a fénynél járunk akkor mint írtam, ahol nem lenne elég fény, ezt lehet pótolni a növények számára készített  növénylámpákkal. Ezek színes LED-es lámpák szoktak lenni.  Úgy hallottam valahonnan, hogy a lila fényű lámpa a növekedést segíti elő, én is ilyet használok. Aki szobában tartja a növényeit mindenképp ajánlom, mert télen már akár 4-kor is sötét lehet, ilyenkor is jó használni ezt a lámpát. Olyat is hallottam, hogy valahol egész nap megy fényben és sötétségben (az éjszaka kivételével). ( A valóságban nagyon erős a fénye itt most a fényképezés miatt fekete a háttér.)


LED-es növény lámpa


Miután megtaláltam minden növény megfelelő helyét, egy műanyag tálcára helyezem (valamelyikben agyaggranulátumok is vannak). Jobbnak tartom a műanyag tálcákat mint a különálló cserepeket több dolog miatt. Az egyik az, hogy miután bő vízzel meglocsolom a növényt nem áll meg benne annyira a víz és nem kell egyesével leönteni alóluk. Természetesen a tálcán is megáll, de a cserép nem ér bele annyira, így nem lesz gyökérrohadás. A párolgás miatt is előnyös, mert a tálcának nagyobb a felülete mint egy virágcserépnek, így jobban párolog onnan a víz. A másik ok, ha ilyen tálcákkal pl. lefedünk egy asztalt akkor sokkal több növény elférhet rajta, mint ha egyesével vannak a növények. És az egyik legegyszerűbb ok, hogy ezek a tálcák olcsóbbak mint a kerámia cserepek, bár igaz nem olyan szépek.

a növényeim műanyag tálcán

Próbálok mindig magas párát biztosítani az orchideáimnak, ezt többféle képen próbálom megoldani, az egyik a műanyagtálcás eset amiről már írtam. Ezen kívül még szinte egész nap megy a növények között egy kis csobogó, és egy nap 2x spricellem a növényeim egy részét (reggel és délután). Ezekkel összesen tudom nekik biztosítani kb. a 70% párát, bár van, hogy néha több, néha kevesebb. Amikor spriccelem őket akkor csak a levelüket vagy csak a tálcába szoktam általában. Erre a célra vettem egy ötliteres pumpálós permetezőt. Ezzel gyorsan végzek és amelyik növényhez nem férnék annyira hozzá, a hosszú szára a permetezőnek segít.

5l-es permetező

Locsolni egy héten egyszer szoktam. A locsolás módja nálam attól függ, hogy tápozok is egyben vagy sem. Ha igen akkor a permetezőbe a tápot is beletöltöm és végig permetezem az összes orchideám gyökerét. Addig fújom amíg alul, a cserép alján ki nem folyik a víz. Ha nem tápozok akkor kiviszem a fürdőszobába és lezuhanyozom a növényeim.

A szobai tartással az is együtt jár, hogy a növények is, mint minden más, könnyen porosodnak, és nem tesz nekik jót ha a sztómákat (gázcserenyílásokat) eltömíti a por. Ilyenkor le kell törölgetni a növények leveleit, ez hosszas munka, de a növénynek is jót teszünk vele. Ha az orchideáinkat zuhany alatt mossuk le locsolásnál akkor mentesülünk a törölgetés alól. Hallottam egy olyat is, hogy valaki víz+sör keverékével törölgeti az orchideáit, ezzel a kis alkohollal le is fertőtleníti őket, ha esetleg lenne valamelyiken egy kis tetű vagy bármilyen más kártékony élőlény. Viszont a sör alacsony alkohol tartalma miatt nem feltétlenül a legjobb megoldás.

A növény bepakoláskor egy  másik dolog is változott. Vettem két ventilátort és elhelyeztem a szoba két végében. Ezek majdnem egész nap mennek, és keverik a levegőt. A rajzon látszik, hogy a megfelelő légkeverés miatt helyeztem a szoba két végébe a ventilátorokat. A ventilátorok  miatt nem áll meg a levegő, így kisebb az esély a gombás fertőzésekre is.




ventilátorok általi légmozgás





Itt van egy pár orchidea amik eddig minden évben virágoztak és nagyon könnyű őket szobában tartani:

Coelogyne flaccida



Coelogyne fimbriata



Odontoglossum hibrid



Oncidium



Bifrenaria aureo-fulva


Gaál Botond
2017.09.29

---------------------------------------------------------------------

Az alábbi linken elérhető az aktuális orchidea, tillandsia és egyéb trópusi növények eladó listája:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Zjo5LRhDyAenrO114CJdQhWSaTOSUAUjFT0lWjt7Iv0/edit?usp=sharing


Megjegyzések

Megjegyzés küldése